Theo wordt Thea: Tutorial + GIVE AWAY!

Ik beloofde een tuto voor de Thea, de jurk waarmee ik in de finale van de Zonen09 terecht kwam.
Voor wie wil weten wat er te winnen valt, scroll even tot helemaal onder :-).


Ik ga proberen stap voor stap uit te leggen hoe je van het patroon van Theo, een patroon voor Thea maakt.
Aangezien de tijd hier wat krap is, en ik zelf geen tijd heb om een Thea in mekaar te naaien, geef ik een korte beschrijving over hoe je de plooien moet stikken.
Voor al de andere stappen, verwijs ik je naar het patroon van Theo. Mamamasha heeft hier enorm veel werk ingestoken en verdient hiervoor dan ook alle lof!
Het is geen kleedje, dat snel, snel af is. En het vergt wat concentratie :-). Maar als ge rustig blijft, komt dat allemaal in orde! Klaar? Daar gaan we dan....

PATROONDELEN AANPASSEN

1. Je neemt je patroon van Theo/gaat het patroon van Theo hier kopen. Meet je dochter goed op en kies de overeenkomstige maat. Ik ga hier uit van Hanne haar maten en kwam uit op een 92 - SMALL.

2. Meet de afstand van onder de oksel tot aan de taille van je kleine meid. Bij Hanne was dit 15cm. Ik trek hier 1cm vanaf. Dat wordt dus 14. Onthoud dat getal en schrijf het ergens op.
Meet nog eens vanaf de oksel, tot net boven de knie (of de lengte die je graag aan het kleedje wil geven) en trek hier 1cm vanaf. Schrijf ook dit even ergens op.

3. Teken volgende patroondelen over met alle patroontekens die aangegeven zijn op het patroon:
     a. Voorpand - voorpandbeleg
     b. Rugpand
     c. Rugpas
     d. Staander
     e. Standaardkraag
     h. Korte mouw

4. De patroondelen die we gaan aanpassen zijn:
     a. Voorpand - voorpandbeleg
     b. Rugpand

                
5. Neem het patroondeel van het voorpand. Nu meet je vanaf de oksel het getal dat je berekende in stap 2. In mijn geval is dat dus 14 (rode lijn op de foto). Zet hier een streepje. Trek een lijn van de zijkant tot aan de middenvoor (MV) die loodrecht staat op de recht van draad (RVD) (blauwe lijn). Tot hier ga je straks je plooien dicht stikken.
Dan meet je deze lijn en deel je dit door 2. Teken loodrecht hierop een lijn van boven tot onder (blauwe stippellijn). Dit is de plaats waar straks je plooi gaat komen.

             

6. Doe hetzelfde voor het achterpand.

7. Teken de patroondelen over op papier en verleng de panden zodat ze het aantal cm hebben dat je gemeten hebt in stap 3. Je volgt gewoon de uitschuining die Theo al heeft. Op de foto zijn het de rode lijnen die ik extra tekende.
Trek ook de lijn die je maakte voor de plooien door tot onder. Neem al de andere lijnen ook over.
Nu heb je de patroondelen voor een gewoon A - lijn kleedje, zonder plooien. Hier kan je al iets leuk mee.

Verleng ook het belegdeel a' zodat dit even lang is als je voorpand.


8. Nu gaan we de plooien verwerken in het patroon. Je moet op voorhand beslissen hoe diep je de plooien wil. Dit hangt af van een aantal dingen:
* De diepte van de plooien die je wil. Ik nam voor Hanne haar jurk aan elke kant 5cm (dus er komt een stuk van 10cm extra per plooi). Voor een grotere maat zal het beter zijn als je diepere plooien neemt.
* Of je het patroon van de stof wil laten doorlopen: Dit gaat het gemakkelijkste met een geometrische print. Meet je patroon een keer of leg het tegen mekaar. Maak de plooien zo diep als je wil maar zie dat als je de plooi maakt dat het mooi doorloopt als je het tegen mekaar gaat stikken. Dan meet je de afstand tussen lijnen en dat wordt je plooidiepte. Hopelijk maakt de tekening het wat duidelijker.

Neem een groot stuk patroonpapier en teken hier een lange lijn op. Aan weerzijden teken je evenwijdig een lijn gelijk aan de diepte van de plooi (bij mij dus 5cm).

                                  

Deze plooi je gelijk je de plooi later in je stof gaat maken. Werk secuur en steek vast met speldjes.

                                  
Nu neem je het patroondeel van het voorpand dat je maakte in stap 7. Je legt de lange lijn die je tekende op het midden van de plooi. Speld vast en teken het over. Knip dit patroondeel uit terwijl de plooi nog toe is.

 



Voila, je hebt nu je patroondeel voor het voorpand. Hetzelfde doe je voor je achterpand. Teken overal naad rond.


Deze techniek kan je altijd gebruiken om plooien in een patroondeel te tekenen.

KORTE WERKBESCHRIJVING

1. Maak de stolpplooien in het voorpand en het achterpand (meer uitleg hier). Strijk de plooien er goed in tot onder. Stik vast van boven tot aan de lijn die je tekende in stap 5 (de taille dus). Hecht goed aan het begin en het einde.

2. Als je de print wil laten doorlopen, helpt het om de driegen. Hou je werk tegen het licht, zo kan je goed zien of je print mooi doorloopt. Ik teken met krijt de lijn waar ik moet stikken op de stof, zodat ik deftig rechtdoor kan stikken. Voor tips omtrent het doorlopen van een patroon verwijs ik graag naar mevrouw Spiegelstiksels die daar een zeer duidelijke uitleg over geeft!

3.  Doe gewoon verder met zoals in de werkbeschrijving van Mamamasha's Theo staat.

Vragen staat vrij, opmerkingen ook!

Ik zie graag jullie creaties, je mag ze altijd posten in de Flickr groep: https://groups.yahoo.com/neo/groups/TheoThea/photos/photostream



En dan nu: de GIVE - AWAY

Ik mag van Mamamasha 1 papieren patroon van Theo weggeven.
Zelf maak ik voor de winnares de patroondelen van Thea in 1 maat naar wens die dan mee opgestuurd worden met het patroon. 

Wat moet je doen om te winnen:
* Je laat 1 reactie na onder dit bericht. Dubbele reacties tellen niet mee. 
* Volgers gaan 2 keer in de pot
* De give - away loopt tot zaterdag 19 juli 2014 - 20u.

Succes! 

Deze tutorial mag vrij gebruikt worden, maar net zoals het patroon niet voor commerciƫle doeleinden. Een linkje naar deze post is altijd fijn!